Dowództwo Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej ZARZĄDZENIE Nr 3/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ z dnia 11 lutego 2004 r. w sprawie prowadzenia rejestru wojskowych statków powietrznych
Na podstawie art. 43 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 roku - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Tworzy się rejestr wojskowych statków powietrznych , zwany dalej "rejestrem".
§ 2. Do rejestru wpisuje się:
1) samoloty;
2) śmigłowce;
3) bezpilotowe wojskowe statki powietrzne
- użytkowane przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej, zwane dalej "Siłami Zbrojnymi".
§ 3.1 Wojskowy statek powietrzny może być użytkowany po pisemnym potwierdzeniu dokonania wpisu do rejestru.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do wojskowych statków powietrznych użytkowanych w dniu wejścia wżycie zarządzenia.
Rozdział 2
Rejestr wojskowych statków powietrznych
§ 4.1 Rejestr prowadzi Szef Techniki Lotniczej - Zastępca Szefa Logistyki Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej, zwany dalej "Szefem Techniki Lotniczej". Dokonuje on wpisu wojskowego statku powietrznego do rejestru, zmiany danych rejestrowych, odmowy wpisu i wykreślenia z tego rejestru.
2. Szef Techniki Lotniczej określi w regulaminie szczegółowe zasady prowadzenia rejestru.
§ 5. Wypisy z rejestru wydaje się na wniosek Ministra Obrony Narodowej, Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, zainteresowanych dowódców Rodzajów Sił Zbrojnych.
§ 6.1 W rejestrze wpisuje się dane dotyczące:
1) rodzaju wojskowego statku powietrznego;
2) typu wojskowego statku powietrznego;
3) numeru fabrycznego;
4) roku produkcji;
5) wersji lub wyposażenia specjalnego;
6) jednostki organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej lub nadzorowanej przez Ministra Obrony Narodowej, użytkującej statek powietrzny;
7) bezpośredniego użytkownika (numer jednostki wojskowej);
8) numeru kadłubowego/rejestracyjnego;
9) numeru ewidencyjnego.
2. Wzór rejestru określa załącznik Nr 1 do zarządzenia.
Rozdział 3
Wpis do rejestru wojskowych statków powietrznych
§ 7.1 Wpisu do rejestru dokonuje się na podstawie wniosku złożonego przez dowódcę jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 6 - użytkującej wojskowy statek powietrzny.
2. Wniosek składa się w ciągu 7 dni od daty przyjęcia wojskowego statku powietrznego przez bezpośredniego użytkownika.
§ 8.1 Wniosek, o którym mowa w § 7 powinien zawierać:
1) oryginał dokumentu, świadczący o przyjęciu wojskowego statku powietrznego przez bezpośredniego użytkownika;
2) dane zawarte w § 6 ust.1 pkt 1-7;
3) świadectwo wykreślenia z obcego rejestru statków powietrznych w przypadku gdy poprzednim użytkownikiem nie były Siły Zbrojne.
2. Wzór wniosku określa załącznik Nr 2 do zarządzenia.
§ 9. Do wniosku dotyczącego wojskowych statków powietrznych użytkowanych przez Siły Zbrojne w dniu wejścia w życie niniejszego zarządzenia nie dołącza się świadectwa wykreślenia z obcego rejestru statków powietrznych, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 3.
§ 10. Wnioski dotyczące wojskowych statków powietrznych użytkowanych w dniu wejścia w życie niniejszego zarządzenia przekazuje dowódca jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 6 ust.1 pkt 6, do Szefa Techniki Lotniczej, w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie niniejszego zarządzenia.
§ 11.1 Numer rejestracyjny jest numerem kadłubowym wojskowego statku powietrznego nadawanym po wpisaniu go do rejestru.
2. Do wojskowych statków powietrznych użytkowanych przez Siły Zbrojne w dniu wejścia w życie zarządzenia, ust. 1 nie stosuje się.
§ 12. Numer rejestracyjny wojskowego statku powietrznego jest dwuczęściowy i składa się z czterech cyfr:
1) pierwsza część numeru rejestracyjnego jest dwucyfrowa i określa typ wojskowego statku powietrznego wg tabeli zawartej w załączniku Nr 5 do zarządzenia;
2) druga część numeru rejestracyjnego jest dwucyfrowa i określa kolejność rejestracji.
§ 13.1 Dokumentem potwierdzającym wpis do rejestru jest świadectwo rejestracji, wydawane przez Szefa Techniki Lotniczej.
2. W przypadku złożenia wniosku, o którym mowa w § 9, wydanie świadectwa rejestracji powinno nastąpić w terminie 60 dni od daty otrzymania wniosku.
3. Wzór świadectwa rejestracji określa załącznik Nr 3 do zarządzenia.
§ 14.1 Szef Techniki Lotniczej odmawia wpisania statku powietrznego do rejestru, jeżeli nie zostały spełnione wymagania określone w przepisach niniejszego rozdziału.
2. Każda zmiana danych rejestrowych podlega wpisowi do rejestru.
3. Wniosek o zmianę danych rejestrowych, podlegających wpisowi do rejestru, składa dowódca jednostki organizacyjnej, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 6, w terminie 14 dni od jej zaistnienia.
4. O odmowie wpisania wraz z uzasadnieniem i o dokonaniu zmian w danych rejestrowych Szef Techniki Lotniczej powiadamia pisemnie wnioskodawcę w terminie 7 dni od dnia otrzymania wniosku.
Rozdział 4
Wykreślenie z rejestru wojskowych statków powietrznych
§ 15.1 Wykreślenie wojskowego statku powietrznego z rejestru następuje na wniosek podmiotu, o którym mowa w § 7 ust. 1 jeżeli statek ten:
1) zaginął i w ciągu 3 miesięcy nie został odnaleziony lub został odnaleziony, lecz znajduje się w miejscu niedostępnym;
2) uległ zniszczeniu lub utracił trwale zdolność do lotu;
3) został zbyty poza Siły Zbrojne.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć świadectwo rejestracji oraz jeden z następujących dokumentów:
1) protokół kasacyjny, zatwierdzony przez Szefa Techniki Lotniczej wraz ze świadectwem pozbawienia zdolności do lotu i zdolności bojowych (redukcji);
2) protokół przekazania (zdawczo-odbiorczy) poza Siły Zbrojne, zatwierdzony przez zainteresowane strony (przekazującego i przyjmującego);
3) protokół przekazania (zdawczo-odbiorczy) wraz ze świadectwem redukcji;
4) wyciąg z protokołu Wojskowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, wnioskującego o kasację, z zatwierdzonym orzeczeniem;
3. Wzór wniosku o wykreślenie wojskowego statku powietrznego z rejestru określa załącznik Nr 4 do zarządzenia.
§ 16. Do czasu wykreślenia wojskowego statku powietrznego z rejestru nie uznaje się wpisu tego statku do innego rejestru statków powietrznych.
§ 17. Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Z raportu MAK
strony 132 wer. ang.
Na miejscu zdarzenia lotniczego był znaleziony Airworthiness Certificate dla Tu-154 o numerze bocznym 101, który wygasł 20 maja 2009 roku oraz ważny Certyfikat na inny statek powietrzny (numer boczny 102), który przechodził remont w momencie wypadku.
Gdzie moge znalezc rejestr i swiadectwa rejestracji wojskowych statkow powietrznych?
mmariola.salon24.pl/267485,tu-154-a-airworthiness-certificate
mmariola.salon24.pl/269208,e-klich-potwierdzil-ze-10-04-2010-lotnisko-w-witebsku
notka uzupelniona o uwagi
Rzeczypospolitej Polskiej
jako:
państwa rejestracji i państwa operatora
do projektu Raportu końcowego
1.6. Informacje o statku powietrznym
1) Podstawowe dane o samolocie: „Certyfikat dopuszczenia do lotów- Strona polska nie przedstawiła "
Na samolot Tu-l54M nr fabr. 90A837 nr boczny 101 istotnie nie zostało wystawione aktualne
„Świadectwo sprawności technicznej - Certificate of Airworthiness".
Podstawowym dokumentem normującym zasady obsługiwania techniki lotniczej w Siłach Zbrojnych RP jest „Instrukcja Służby Inżynieryjno-Lotniczej lotnictwa Sil Zbrojnych RP. cz. I",(DWLiOP, Poznań 1991, sygn. WLOP 21/90), zgodnie z którą nie ma wymogu wystawiania takiego dokumentu.
Formalny sposób oceny sprawności technicznej statku powietrznegookreśla przytaczana wyżej „Instrukcja Służby Inżynieryjno-Lotniczej lotnictwa Sił Zbrojnych RP. cz. I", (DWLiOP,
Poznań 1991, sygn. WLOP 21/90):
• pkt. 12 o treści:
„Sprawny technicznie jest SP, na którym wykonane są prace przewidziane dokumentami normatywnymi, usunięte są niesprawności stwierdzone podczas lotu i wykryte na ziemi oraz, który ma odpowiedni zapas resursu technicznego. ",
• pkt 13 o treści:
,, Statek powietrzny vr gotowości bojowej jest to statek sprawny, przygotowany do lotu i wyposażony w środki bojowe lub inne środki, zgodnie z postawionym zadaniem bojowym.".
• pkt 384 o treści:
..Do lotów może być dopuszczony tytko sprzęt technicznie sprawny, przygotowany zgodnie z dokumentacją eksploatacyjną i dodatkowymi wytycznymi, wynikającymi z postawionego zadania.".
Z punktu 385.1. wynika, kto dopuszcza statek powietrzny do użytkowania w powietrzu: „Statek
powietrzny do użytkowaniaw powietrzu dopuszczają (w zakresie swojej specjalności) dowódcy grup specjalistycznych w GOL lub personel SIL od technika klucza wzwyż, potwierdzajcie podpisem w książce obsługi statku powietrznego jego sprawność i przygotowanie zgodnie z JZOT. Dowódcy grup specjalności w GOL, .... sprawują nadzór nad wykonywaniem obsługi i odpowiadają za ich realizację ".
użyte skróty oznaczają:
SP - statek powietrzny
GOL - grupa/y obsługi lotów;
SIL - służba inżynieryjno-lotnicza;
JZOT - jednolity zestaw obsług technicznych (np. RO-86).
Strona polska nie stwierdziła niezgodności w przygotowaniu statku powietrznego z ww. Zapisamiprzywołanej „Instrukcji...".
Komentarze