MMariola MMariola
2145
BLOG

TU 154 CZY STATEK WIDMO ?

MMariola MMariola Polityka Obserwuj notkę 13

 

 

Dowództwo Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej ZARZĄDZENIE Nr 3/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ z dnia 11 lutego 2004 r. w sprawie prowadzenia rejestru wojskowych statków powietrznych

Na podstawie art. 43 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 roku - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§ 1. Tworzy się rejestr wojskowych statków powietrznych , zwany dalej "rejestrem".

§ 2. Do rejestru wpisuje się:

1) samoloty;

2) śmigłowce;

3) bezpilotowe wojskowe statki powietrzne

- użytkowane przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej, zwane dalej "Siłami Zbrojnymi".

§ 3.1 Wojskowy statek powietrzny może być użytkowany po pisemnym potwierdzeniu dokonania wpisu do rejestru.

2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do wojskowych statków powietrznych użytkowanych w dniu wejścia wżycie zarządzenia.

Rozdział 2

Rejestr wojskowych statków powietrznych

§ 4.1 Rejestr prowadzi Szef Techniki Lotniczej - Zastępca Szefa Logistyki Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej, zwany dalej "Szefem Techniki Lotniczej". Dokonuje on wpisu wojskowego statku powietrznego do rejestru, zmiany danych rejestrowych, odmowy wpisu i wykreślenia z tego rejestru.

2. Szef Techniki Lotniczej określi w regulaminie szczegółowe zasady prowadzenia rejestru.

§ 5. Wypisy z rejestru wydaje się na wniosek Ministra Obrony Narodowej, Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, zainteresowanych dowódców Rodzajów Sił Zbrojnych.

§ 6.1 W rejestrze wpisuje się dane dotyczące:

1) rodzaju wojskowego statku powietrznego;

2) typu wojskowego statku powietrznego;

3) numeru fabrycznego;

4) roku produkcji;

5) wersji lub wyposażenia specjalnego;

6) jednostki organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej lub nadzorowanej przez Ministra Obrony Narodowej, użytkującej statek powietrzny;

7) bezpośredniego użytkownika (numer jednostki wojskowej);

8) numeru kadłubowego/rejestracyjnego;

9) numeru ewidencyjnego.

2. Wzór rejestru określa załącznik Nr 1 do zarządzenia.

Rozdział 3

Wpis do rejestru wojskowych statków powietrznych

§ 7.1 Wpisu do rejestru dokonuje się na podstawie wniosku złożonego przez dowódcę jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 6 - użytkującej wojskowy statek powietrzny.

2. Wniosek składa się w ciągu 7 dni od daty przyjęcia wojskowego statku powietrznego przez bezpośredniego użytkownika.

§ 8.1 Wniosek, o którym mowa w § 7 powinien zawierać:

1) oryginał dokumentu, świadczący o przyjęciu wojskowego statku powietrznego przez bezpośredniego użytkownika;

2) dane zawarte w § 6 ust.1 pkt 1-7;

3) świadectwo wykreślenia z obcego rejestru statków powietrznych w przypadku gdy poprzednim użytkownikiem nie były Siły Zbrojne.

2. Wzór wniosku określa załącznik Nr 2 do zarządzenia.

§ 9. Do wniosku dotyczącego wojskowych statków powietrznych użytkowanych przez Siły Zbrojne w dniu wejścia w życie niniejszego zarządzenia nie dołącza się świadectwa wykreślenia z obcego rejestru statków powietrznych, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 3.

§ 10. Wnioski dotyczące wojskowych statków powietrznych użytkowanych w dniu wejścia w życie niniejszego zarządzenia przekazuje dowódca jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 6 ust.1 pkt 6, do Szefa Techniki Lotniczej, w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie niniejszego zarządzenia.

§ 11.1 Numer rejestracyjny jest numerem kadłubowym wojskowego statku powietrznego nadawanym po wpisaniu go do rejestru.

2. Do wojskowych statków powietrznych użytkowanych przez Siły Zbrojne w dniu wejścia w życie zarządzenia, ust. 1 nie stosuje się.

§ 12. Numer rejestracyjny wojskowego statku powietrznego jest dwuczęściowy i składa się z czterech cyfr:

1) pierwsza część numeru rejestracyjnego jest dwucyfrowa i określa typ wojskowego statku powietrznego wg tabeli zawartej w załączniku Nr 5 do zarządzenia;

2) druga część numeru rejestracyjnego jest dwucyfrowa i określa kolejność rejestracji.

§ 13.1 Dokumentem potwierdzającym wpis do rejestru jest świadectwo rejestracji, wydawane przez Szefa Techniki Lotniczej.

2. W przypadku złożenia wniosku, o którym mowa w § 9, wydanie świadectwa rejestracji powinno nastąpić w terminie 60 dni od daty otrzymania wniosku.

3. Wzór świadectwa rejestracji określa załącznik Nr 3 do zarządzenia.

§ 14.1 Szef Techniki Lotniczej odmawia wpisania statku powietrznego do rejestru, jeżeli nie zostały spełnione wymagania określone w przepisach niniejszego rozdziału.

2. Każda zmiana danych rejestrowych podlega wpisowi do rejestru.

3. Wniosek o zmianę danych rejestrowych, podlegających wpisowi do rejestru, składa dowódca jednostki organizacyjnej, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 6, w terminie 14 dni od jej zaistnienia.

4. O odmowie wpisania wraz z uzasadnieniem i o dokonaniu zmian w danych rejestrowych Szef Techniki Lotniczej powiadamia pisemnie wnioskodawcę w terminie 7 dni od dnia otrzymania wniosku.

Rozdział 4

Wykreślenie z rejestru wojskowych statków powietrznych

§ 15.1 Wykreślenie wojskowego statku powietrznego z rejestru następuje na wniosek podmiotu, o którym mowa w § 7 ust. 1 jeżeli statek ten:

1) zaginął i w ciągu 3 miesięcy nie został odnaleziony lub został odnaleziony, lecz znajduje się w miejscu niedostępnym;

2) uległ zniszczeniu lub utracił trwale zdolność do lotu;

3) został zbyty poza Siły Zbrojne.

2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć świadectwo rejestracji oraz jeden z następujących dokumentów:

1) protokół kasacyjny, zatwierdzony przez Szefa Techniki Lotniczej wraz ze świadectwem pozbawienia zdolności do lotu i zdolności bojowych (redukcji);

2) protokół przekazania (zdawczo-odbiorczy) poza Siły Zbrojne, zatwierdzony przez zainteresowane strony (przekazującego i przyjmującego);

3) protokół przekazania (zdawczo-odbiorczy) wraz ze świadectwem redukcji;

4) wyciąg z protokołu Wojskowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, wnioskującego o kasację, z zatwierdzonym orzeczeniem;

3. Wzór wniosku o wykreślenie wojskowego statku powietrznego z rejestru określa załącznik Nr 4 do zarządzenia.

§ 16. Do czasu wykreślenia wojskowego statku powietrznego z rejestru nie uznaje się wpisu tego statku do innego rejestru statków powietrznych.

§ 17. Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

 

Z raportu MAK

strony 132 wer. ang.

Na miejscu zdarzenia lotniczego był znaleziony Airworthiness Certificate dla Tu-154 o numerze bocznym 101, który wygasł 20 maja 2009 roku oraz ważny Certyfikat na inny statek powietrzny (numer boczny 102), który przechodził remont w momencie wypadku.

              Gdzie moge znalezc rejestr i swiadectwa rejestracji wojskowych statkow powietrznych?

mmariola.salon24.pl/267485,tu-154-a-airworthiness-certificate

 mmariola.salon24.pl/269208,e-klich-potwierdzil-ze-10-04-2010-lotnisko-w-witebsku

 

notka uzupelniona o uwagi

 

Rzeczypospolitej Polskiej

jako:

państwa rejestracji i państwa operatora

do projektu Raportu końcowego

 

1.6. Informacje o statku powietrznym

1) Podstawowe dane o samolocie: „Certyfikat dopuszczenia do lotów- Strona polska nie przedstawiła "

Na samolot Tu-l54M nr fabr. 90A837 nr boczny 101 istotnie nie zostało wystawione aktualne

„Świadectwo sprawności technicznej - Certificate of Airworthiness".

Podstawowym dokumentem normującym zasady obsługiwania techniki lotniczej w Siłach Zbrojnych RP jest „Instrukcja Służby Inżynieryjno-Lotniczej lotnictwa Sil Zbrojnych RP. cz. I",(DWLiOP, Poznań 1991, sygn. WLOP 21/90), zgodnie z którą nie ma wymogu wystawiania takiego dokumentu.

Formalny sposób oceny sprawności technicznej statku powietrznegookreśla przytaczana wyżej „Instrukcja Służby Inżynieryjno-Lotniczej lotnictwa Sił Zbrojnych RP. cz. I", (DWLiOP,

Poznań 1991, sygn. WLOP 21/90):

• pkt. 12 o treści:

„Sprawny technicznie jest SP, na którym wykonane są prace przewidziane dokumentami normatywnymi, usunięte są niesprawności stwierdzone podczas lotu i wykryte na ziemi oraz, który ma odpowiedni zapas resursu technicznego. ",

• pkt 13 o treści:

,, Statek powietrzny vr gotowości bojowej jest to statek sprawny, przygotowany do lotu i wyposażony w środki bojowe lub inne środki, zgodnie z postawionym zadaniem bojowym.".

• pkt 384 o treści:

..Do lotów może być dopuszczony tytko sprzęt technicznie sprawny, przygotowany zgodnie z dokumentacją eksploatacyjną i dodatkowymi wytycznymi, wynikającymi z postawionego zadania.".

Z punktu 385.1. wynika, kto dopuszcza statek powietrzny do użytkowania w powietrzu: „Statek

powietrzny do użytkowaniaw powietrzu dopuszczają (w zakresie swojej specjalności) dowódcy grup specjalistycznych w GOL lub personel SIL od technika klucza wzwyż, potwierdzajcie podpisem w książce obsługi statku powietrznego jego sprawność i przygotowanie zgodnie z JZOT. Dowódcy grup specjalności w GOL, .... sprawują nadzór nad wykonywaniem obsługi i odpowiadają za ich realizację ".

 użyte skróty oznaczają:

SP - statek powietrzny

GOL - grupa/y obsługi lotów;

SIL - służba inżynieryjno-lotnicza;

JZOT - jednolity zestaw obsług technicznych (np. RO-86).

Strona polska nie stwierdziła niezgodności w przygotowaniu statku powietrznego z ww. Zapisamiprzywołanej „Instrukcji...".

 

MMariola
O mnie MMariola

„I jak ten głupiec u mądrości wrót Stoję – i tyle wiem, com wiedział wprzod" Large Visitor Globe

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka