MMariola MMariola
1287
BLOG

TU 154 a Airworthiness Certificate

MMariola MMariola Polityka Obserwuj notkę 9

 

Z RAPORTU MAK

 “Samolot nie posiadał ważnego certyfikatu zdolności do lotu (Airworthiness Certificate).

 

 USTAWA z dnia 3 lipca 2002 r.

 Prawo lotnicze.

 (Dz. U. z dnia 16 sierpnia 2002 r.)

 

Dział III

Statki powietrzne i inny sprzęt lotniczy

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

Art. 31. 1. Do wykonywania lotów w przestrzeni powietrznej dopuszcza się, z zastrzeżeniem art. 33 ust. 2, wyłącznie cywilne statki powietrzne:

  1)   wpisane do polskiego lub obcego rejestru cywilnych statków powietrznych,

  2)   mające wymagane znaki rozpoznawcze,

  3)   posiadające zdatność do lotów, potwierdzoną odpowiednimi dokumentami, z zastrzeżeniem art. 49 i art. 50 ust. 1.

2. Wpis do rejestru cywilnych statków powietrznych skutkuje z mocy prawa przynależnością państwową statku powietrznego oraz pociąga za sobą poddanie statku powietrznego nadzorowi organów lotniczych państwa przynależności, w szczególności w zakresie zdatności do lotów i eksploatacji statku.

3. Skutki prawne wpisania statku powietrznego do rejestru statków powietrznych, ustanowionego przez kilka państw, ocenia się zgodnie z przepisami międzynarodowymi.

4. Jeżeli statek powietrzny jest jednocześnie wpisany do rejestrów różnych państw obcych, uznaje się wyłącznie wpis, który nastąpił najwcześniej.

5. Przeniesienie rejestracji statku powietrznego z rejestru statków powietrznych jednego państwa do rejestru statków powietrznych innego państwa następuje z zachowaniem przepisów obu państw oraz zgodnie z wiążącymi te państwa przepisami międzynarodowymi.

 

Zgodnie z ustawą z dnia 3 lipca 2002 r. "Prawo Lotnicze" Prezes ULC i Minister ON na mocy art. 34 i 43 prowadzą osobne rejestry wojskowych statkow powietrznych

 

Rozdział 2

Rejestry statków powietrznych

Art. 34. 1. Rejestr cywilnych statków powietrznych, zwany dalej "rejestrem statków", prowadzi Prezes Urzędu. Prezes Urzędu dokonuje wpisania statku powietrznego do rejestru statków, zmiany danych rejestrowych, odmowy wpisania i wykreślenia statku powietrznego z tego rejestru, w drodze decyzji administracyjnej.

2. Prezes Urzędu może upoważnić do wykonywania niektórych czynności związanych z prowadzeniem rejestru statków inne organy albo jednostki wyspecjalizowane w wykonywaniu takich czynności.

3. Wypisy z rejestru wydaje się na wniosek zainteresowanych podmiotów.

 

Art. 43. 1. Minister Obrony Narodowej prowadzi rejestr wojskowych statków powietrznych.

2. Minister Obrony Narodowej określi, w drodze zarządzenia, sposób prowadzenia rejestru wojskowych statków powietrznych, tryb dokonywania wpisu i wykreśleń tych statków z rejestru oraz wzór rejestru.

Rozdział 3

Zdatność statków powietrznych do lotów

Art. 45. Zdatność statków powietrznych do lotów oraz zdatność ich silników i śmigieł jest sprawdzana przez Prezesa Urzędu w toku ich projektowania, budowy i eksploatacji.

Art. 46. Zabrania się, z zastrzeżeniem art. 49 i 50, używać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i w polskiej przestrzeni powietrznej statku powietrznego, który nie posiada ważnego świadectwa zdatności do lotu albo równorzędnego dokumentu lub nie spełnia warunków określonych w certyfikacie typu lub innym równoważnym dokumencie.

lex.pl/serwis/du/2002/1112.htm

 

Powyzsza ustawa dopuszcza wykonywania lotów w przestrzeni powietrznej wyłącznie cywilnym statkom powietrznym. Nasze TU154 nigdy nie byl cywilnym statkiem powietrznym , wpisany jest do rejestru wojskowych statkow powietrznych.

Do czego zmierzam.

Z raportu MAK wynika,ze

“Samolot nie posiadał ważnego certyfikatu zdolności do lotu (Airworthiness Certificate).

Co to za certyfikat i jakiego statutu statkow powietrznych dotyczy?

 

 

 

MMariola
O mnie MMariola

„I jak ten głupiec u mądrości wrót Stoję – i tyle wiem, com wiedział wprzod" Large Visitor Globe

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka